Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Jak budować autorytet rodzica/opiekuna?

Jak budować autorytet rodzica/opiekuna?

Jak budować autorytet rodzica/opiekuna?
Drodzy Rodzice!
Dbanie o dobro i bezpieczeństwo dziecka oraz przygotowanie go
do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie wymaga
od rodzica/opiekuna pełni sił i chęci. Brzmi jak wyzwanie?
Jak zatem zbudować autorytet rodzica/opiekuna? Na czym należy się skupić w swoim rozwoju?
Potrzeba relacji
Praktycznie budowanie z kimś relacji to potrzeba relacji. Potrzeba relacji jest w praktyce możliwa do wspierania codziennie. Polega ona na zapewnieniu dziecku emocjonalnej bliskości poprzez:
        wspólnie spędzanie czasu
        rozmowy o wszystkim, np. o tym dlaczego ziemia się kręci, dlaczego trzeba uczyć się;
        opisywanie emocji, które pojawiają się w relacji
        uczenie się nawzajem czytelności emocjonalnej (powiedzenie, że mnie coś złości, cieszy, zachwyca, rozczarowuje)
        pomaganie innym.
Co to da relacji dziecko rodzic/opiekun:
        wspiera rozwój społeczny min. otwartość na innymi ludzi
        pozwala doświadczyć opieki, troski i zainteresowania ze stronny innych osób
        wzajemne zainteresowanie opiniami i przeżyciami
        dziecko otrzymuje komunikat, że to co czuje jest ważne
(kształtowanie postawy prospołecznej).
Praktyczna wskazówka jak dbać o czytelność emocjonalną:
np. Lepiej poczekaj, czuję się teraz zdenerwowana i nie mam ochoty patrzeć na Twoje wypracowanie. Jak poczuje się lepiej, to chętnie je przeczytam. Dzięki temu dziecko rozumie powody postępowania rodzica oraz dowiaduje się o przeżywanych przez niego emocjach. Jednocześnie uczy się od rodzica, jak mówi się o swoich emocjach.
Potrzeba autonomii
Praktycznie samodzielne dokonywanie wyborów co do tego co dla kogoś jest najlepsze to potrzeba autonomii. Potrzeba autonomii jest w praktyce możliwa do wspierania codziennie. Potrzeba ta wiąże się z poczuciem, że jestem sprawcą zdarzeń. Tym, że oddziałuje na rzeczywistość wokół i ma możliwość wyboru i działam zgodnie z indywidualnymi pragnieniami. Zaczyna się od tego w co chcesz się ubrać dziś do przedszkola, mówienie, że coś mi nie smakuje, że lubię jeździć na rowerze, lubię książki przygodowe. Dziecko komunikuje swoją potrzebę autonomii, mówiąc: Ja chciałabym/Ja chciałbym....
Jak wspierać rozwój potrzeby autonomii?
        słuchaj,
        rozmawiaj,
        proponuj różne rozwiązania,
        pytaj,
        inspiruj aktywności dziecka do kontaktu z rzeczywistością społeczno-kulturową, przyrodniczą i techniczną,
        zachęcaj do samodzielności i podejmowania nowych wyzwań,
        organizuj współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi.
Co to da relacji dziecko - rodzić/opiekun:
        otwartość na doświadczenia,
        umiejętność dokonywania wyborów,
        partnerski styl relacji z dzieckiem,
        większe poczucie bezpieczeństwa,
        samodzielnie rozwiązywanie problemów,
        partycypacja w podejmowaniu decyzji.
Potrzeba kompetencji
Praktycznie czuć, że potrafię coś robić to potrzeba kompetencji. Potrzeba kompetencji jest w praktyce możliwa do wspierania codziennie. Potrzeba kompetencji jest to poczucie, że coś potrafię i wiem to o sobie. Pozwolenie na doświadczenie radości tworzenia, jest źródłem szczególnej siły, która czyni dziecko spragnione pełnienia w dalszym życiu określonych ról, dających mu szansę na zdobycie uznania nie tylko w najbliższym otoczeniu
(A. Brzezińska).
Jak wspierać rozwój potrzeby kompetencji:
        Tłumacz, czym jest porażka i jaką rolę pełni w procesie zdobywania umiejętności. Przecież w pracy nad żarówką Edison też miał niejedną porażkę.
        Wspieraj dziecko w procesie uczenia się umiejętności czy określonych zachowań.
        Rozmawiaj z dzieckiem o postępach i błędach.
        Stopniuj poziom trudności, umiejętności, np. jazda na rowerze, robienie ciastek, sięganie po różne książki, przygotowanie albumu ze zajęciami i wszystko to, co przyjdzie wam do głowy.
Co to daje relacji dziecko - rodzić/opiekun:
        Umiejętność adaptacji i skuteczność działań w dorosłości.
        Poczucie bezpieczeństwa.
        Chęć do eksploracji świata, bez strachu o popełnienie błędu.
Dbaj o siebie
Budowanie autorytetu w oczach dziecka to bycie autentycznym, spontanicznym, to mówienie o swoich uczuciach, nazywanie ich, rozmawianie o rzeczywistości oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
By wspierać rozwój swojego dziecka, pamiętaj o zadbaniu o samego siebie. Wychowywanie to przygoda, a jak to z przygodą bywa, nie zawsze można się przygotować na wszystkie okoliczności i znać topografię terenu. Dlatego, by dbać o innych, trzeba mieć do tego chęć i siłę. Przy rozładowanym akumulatorze nawet auto z najlepszym silnikiem nie ruszy w dalszą drogę. Dlatego kluczową kwestią w dbaniu o innych jest zadbanie o samego siebie, o swoje siły i chęci do działania. Dbanie o własną energię i potrzeby, jest dbaniem o przygodę, która nazywa się sztuką wychowania.
Rodzicu/opiekunie, a Ty jak zadbasz o siebie w najbliższym tygodniu?

Data dodania: 2021-05-18 21:05:34
Data edycji: 2021-05-18 21:05:43
Ilość wyświetleń: 441
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej