WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W CHARZYKOWACH
ROK SZKOLNY 2024/2025
STRUKTURA WSDZ W SZKOLE PODSTAWOWEJ W CHARZYKOWACH
A Cel preorientacji
B Treści programowe
C Warunki i sposoby realizacji
A Cel orientacji zawodowej
B Treści programowe
C Warunki i sposób realizacji
A Cel orientacji zawodowej
B Treści programowe
C Warunki i sposób realizacji
A Cel doradztwa zawodowego
B Treści programowe
C Warunki i sposób realizacji
Celem doradztwa zawodowego jest wspieranie dzieci, uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych wyborów edukacyjnych i zawodowych opartych na znajomości i rozumieniu siebie, systemu edukacji oraz rynku pracy.
Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.
2.5 opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.
Cele szczegółowe przewidziane są do realizacji:
Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
Orientacja zawodowa w oddziałach klas I-III jest realizowana:
Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.
Uczeń:
2.2 wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
Uczeń:
Uczeń:
Orientacja zawodowa w oddziałach klas IV-VI jest realizowana:
Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy
i systemu edukacji.
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Doradztwo zawodowe w oddziałach klas VII i VIII jest realizowana:
Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań WSDZ” w szkole są również rodzice. Działania skierowane do rodziców są wyszczególnione w tabeli zawierającej program realizacji działań WSDZ na rok szkolny 2024/2025, sporządzone na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb.
Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań WSDZ” w szkole są także nauczyciele. Działania skierowane do tej grupy odbiorców są wyszczególnione w tabeli zawierającej program realizacji
działań WSDZ na rok szkolny 2024/2025, sporządzone na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb.
Skuteczna realizacja działań z doradztwa zawodowego w szkole wymaga przeprowadzenia diagnozy potrzeb uczniów, rodziców, nauczycieli, zasobów szkoły i sojuszników w otoczeniu społeczno-gospodarczym.
Metody diagnozy przyjęte w szkole:
Decyzję, jakie metody diagnozy zostaną przyjęte, podejmuje szkoła.
Wszystkie działania w zakresie współpracy z sojusznikami w ramach realizacji działań z doradztwa zawodowego uwzględniają specyfikę szkoły, jej potrzeby i możliwości, a także lokalne otoczenie społeczno-gospodarcze.
Szkoła nawiązuje kontakty, tworzy sieć współpracy z podmiotami, które angażują się w działania.
Spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów. Wycieczka do miejsc pracy – np. straż pożarna, biblioteka. Udział w konkursach.
Spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów. Udział w konkursach.
Wycieczki klasowe. Innowacje pedagogiczne.
Rodzinny Dzień Dziecka - prezentacja własnych talentów.
Spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów. Udział w konkursach przedmiotowych.
Wycieczki klasowe.
Rodzinny Dzień Dziecka - prezentacja własnych talentów. Prowadzenie zespołu muzycznego „Głosy z Charzyków”.
Udział w Targach Edukacji, Pracy i Kariery.
Udział w drzwiach otwartych szkół ponadpodstawowych.
Umożliwienie i zorganizowanie wejścia do szkoły przedstawicielom szkół ponadpodstawowych. Spotkanie uczniów z doradcą zawodowym.
Spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów. Udział w konkursach przedmiotowych.
Wycieczki klasowe.
Rodzinny Dzień Dziecka - prezentacja własnych talentów.
Spotkanie z rodzicami uczniów klas ósmych z doradcą zawodowym. Zebranie z rodzicami.
Rada Pedagogiczna – omówienie programu realizacji działań WSDZ w szkole.
Umożliwienie korzystania nauczycielom ze szkoleń, seminariów, warsztatów itp.
Spotkanie dla nauczycieli w ramach SIECI DORADCÓW ZAWODOWYCH POWIATU CHOJNICKIEGO.
Za monitoring „Programu realizacji WSDZ” , odpowiada bezpośrednio doradca zawodowy/nauczyciel koordynator doradztwa zawodowego w szkole,
który na bieżąco monitoruje realizację działań i prowadzi rejestr uwag co do ich realizacji. Ewaluacja „Programu realizacji WSDZ” w szkole prowadzona jest przez nauczyciela doradztwa zawodowego.
Przyjęte metody: analiza dokumentacji, w tym zapisy w e-dzienniku, badania ankietowe, wywiad . Ewaluacja jest prowadzona co roku lub pod koniec cyklu kształcenia.
Niniejszy „Program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego” opracowano w oparciu o:
89 - 606 Charzykowy
ul. Szkolna 1